tiistai 16. kesäkuuta 2015

Viimeinen retkiaamu

Kovasti Suomeenkin odotettu Pallas´s Gull - Mustapäälokki

16.6.2015

Viimeinen retkiaamu käynnistyi niin kuin kaikki muutkin tähän mennessä, auringon noustessa. Aamu ei varsinaisesti tuonut mitään uutta lajistoa, lintuja edelleen niukasti. Paitsi Caspian Plover – Kaspiantyllejä, niitä oli mukavat 17 yksilöä parin sadan metrin päästä leiristä. Ja niin kuin jo eilen epäilimme, täällä ilmeisesti pesii muutama pari. Ainakin niin hätäillen kaksi pariskuntaa vartioi aluettaan. Aamuretki jäi lyhyeksi, osittain siksi koska täällä ei ollut juurikaan muita lintuja kuin edellä mainitut. Päätimme purkaa leirin ja kadota alueelta. Pienillä stopeilla olimme kuitenkin melko nopeasti takaisin päätien varressa. Olimme suunnitelleet menevämme Atyraun kaupungin luoteispuolen suurelle altaalle, ne ovat ilmeisesti jätevesialtaita, N 47.11.235 E051.46.573.

Caspian Plover - Kaspiantylli koiras
Caspian Plover - Kaspiantylli naaras
Horned Lark - "Kaspian" tunturikiuru naaras
Greater Short-toed Lark - Lyhytvarvaskiuru
Steppe Runner Lizard - Eremias arguta
Selfie arolla
Pääsimme nousemaan altaalle hienosti ja edessämme avautui suuri allas alue, sen pohjoisosassa oli paljon lintuja. Ensimmäisellä stopilla saimme ihastella Paddyfield Warbler – Kenttäkerttusen aktiivista laulua ruovikon latvaosissa. Altaiden takaosassa oli kuitenkin paljon lintuja, joten siirryimme sinne. Kahlaajia oli runsaasti. Aivan edessämme lepäili 180 Pied Avocet – Avosetin parvi. Viereisessä parvessa oli perus tringat ja hieman pientä sekalaista kahlaajaa. Mukana ei valitettavasti ollut mitään erityisen kiinnostavaa. Hieman etäämmällä oli vesilintuparvi jossa oli mm. 300 Ruddy Shelduck – Ruostesorsaa ja saman verran Garganey – Heinätaveja sekä muita vesiäisiä pienempiä määriä. Lintuja ilmeisesti ammutaan täällä, koska kaikki olivat hyvin arkoja. Paria sataa metriä lähemmäs ei ollut mahdollisuuksia mennä, sillä koko parvi lähti lentoon ja vieläpä poispäin. Altaan keskiosassa pesi Caspian Gull – Aroharmaalokkeja ja ilmeisesti myös Pallas´s Gull – Mustapäälokkeja. Eteläosassa puolestaan oli kolme paria White-headed Duck – Valkopääsorsia. Toivottavasti ainakaan näitä ei ammuttaisi, vaikka ne olivat hieman luottavaisempia ja pakenivat ainoastaan ruovikon kätköihin. Laji nimittäin kuuluu uhanalaisten (endangered) listalle. Populaatio on ainoastaan 5300-8700 yksilöä, suurimmat juuri Kazakhstanissa. Myös pieni parvi White-winged Tern – Valkosiipitiiroja pesi etelän ruovikko saarilla. Paikka tuli tsekattua harmiksi melko nopealla tempolla, joten sen potentiaali jäi hieman vaiheeseen. Lisäksi olimme altailla juuri iltapäivän kuumimpaan aikaan, lämpötila reilut 30 astetta. Mutta koska D&Y:lla on edessään vielä ajomatka Moskovaan, sovimme että lopetataan retki tänne. Kolmelta olimmekin jo pienessä hotellissamme, Hotel Laeti, N 47.06.434 E051.53.895

Green Sandpiper - Metsäviklo oli joka paikan lintu missä vain oli vettä
Curlew - Kuovi, näimme ilmeisesti pesiviä lintuja, ssp suschkini
Garganey - Heinätavi oli yleinen järvillä
Little Gull - Pikkulokki puolestaan vähälukuinen
Illalla menimme Kazakhstanin retken viimeiselle illalliselle viereisen ostarin kyljessä olevaan Arabiankieliseen ravintolaan. Ruoka oli maittavaa, mutta olut oli törkeän kallista. Heillä ei ollut muka paikallista olutta ollenkaan. Illalla omassa hotellissa vielä yhdet ja ihmettelyä netissä. Koko viikko ilman mitään tietoa mistään uutisista tai tms. En kyllä huomaa tuo illankaan jälkeen tyhmentyneeni mitenkään huomattavasti, joten kai sitä voi olla toistekin ilman nettiä?

Best of the Day – total 64 species:

Marsh Sandpiper – Lampiviklo, 55
Pallas´s Gull - Mustapäälokki, 35
Blue-cheeked Bee-eater – Vihermehiläissyöjä, 1
Horned Lark – Tunturikiuru, 5 (brandti)