keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Kohti aroa ja Mustakiuruja

Black-winged Pratincole - Aropääskykahlaaja

10.6.2015

Retken kolme ensimmäistä tuntia sujuivat lentokentän pihassa. Kuljetuksemme oli reilusti myöhässä. Retken varsinaiset järjestäjät Denis ja Yan olivat tulossa autolla Venäjältä ja matkan teko oli viivästynyt. Vaikka odottelu oli epämukavaa, saimme kuitenkin nauttia retken ensimmäisestä pinnasta heti lentokentällä. Red-headed Bunting – Ruskopääsirkku lauleskeli heti pääuloskäynnin edessä, toinenkin koiras oli äänessä hieman etäämmällä. Retken ensimmäinen target oli hoidettuna. Näimme myös Desert Finch – Peltotulkkuja lentoaseman pihassa neljä yksilöä. Levinneisyyden mukaan niitä ei pitäisi olla täällä, lähimmät levinneisyys alueet ovat Kaspianmeren kaakkoisosissa. Oletettavasti hyvä havainto täältä. Hieman ennen kymmentä vihdoin kyytimme saapui. Iso Toyota Land Cruiser täynnä erilaista tavaraa lipui parkkipaikalle. Saimme tungettua laukkumme sisään ja suuntasimme vielä ruokakauppaan. Kaupan ja järjestelyjen jälkeen pääsimme lähtemään pohjoiseen.

Uraljoki, joen toisella puolella Aasia
Reilun 100 kilometrin ajon jälkeen söimme lounaan ja pihasta tuli retkelle uusi laji Pied Wheatear – Nunnatasku koiras. Jotenkin luulimme että näitä näkyy, mutta sekin jäi retken ainoaksi. Lounaan jälkeen päätimme pysähtyä Ural joen rantaan retkelle. European Roller – Sininärhiä näkyi alueella mukavasti, noin 20 lintua. Ilmeisesti ne pesivät joen Aasian puolella olevissa kuivissa puissa tai rantatörmässä. Paikalla oli myös mukavasti European Bee-eater – Mehiläissyöjiä sekä Hoopoe – Harjalintuja, kaikki ilmeisesti pesivät rantatörmässä. Hämmästykseksi näimme paikalla myös Great Spotted Woodpecker – Käpytikan. En edes kuvitellut näkeväni tikkoja tällä retkellä, jo puiden näkeminen hämmensi hieman. Paikalla pesi myös Red-footed Falcon – Punajalkahaukka. Eurasian Oystercatcher – Meriharakka, oli niin ikään yllätys, lintu on vieläpä ssp longipes alalajia. HBW:n mukaan tämä alalaji pesii Ural joen rannoilla. Staijailimme tovin tässä WP:n rajalla, katsellen Aasiaan ja kuunnellen Red-headed Bunting – Ruskopääsirkkujen laulua.

Black-winged Pratincole - Aropääskykahlaaja
Käännyimme yksinäiseltä huoltoasemalta N 49.02.542 E051.47.677 hiekkatielle länteen, kohde tiellemme. Matkalla länteen saimme havaita Isabelline Wheatear – Arotaskun yleisyyden. Niitä oli tasaisesti tien varressa kymmenen kilometrin matkalla noin 100 yksilöä. Seuraava stoppi olikin pienehkön joen varressa oleva lampi alue N 49.03.012 E051.42.597. Tien vieressä olevan vesialueen rannassa oli hienosti kolme Black-winged Pratincola – Aropääskykahlaajia ja kymmenkunta Calandra Lark – Arokiuruja. Kauempana ilmassa soidinti neljä Demoiselle Crane – Neitokurkea. Pienen kuvausten ja tarkkailun jälkeen jatkoimme lännen suuntaan semihuonoa hiekkatietä pitkin, pylväsriviä seuraten. Lukemattomien (tässä vaiheessa 130) Isabelline Wheatear - Arotaskujen jälkeen päätimme etsiä telttapaikkaa ja käännyimme hieman lounaaseen. Ajoimme muutaman sata metriä ja edestämme lähti yksi kohde lajeista, White-winged Lark – Valkosiipikiuru pariskunta. Lensivät hienosti auton vieressä, ja hetken päästä toisetkin kaksi lintua lähti lentoon, olimme löytäneet telttapaikan. Käännyimme pois ”tieltä” ja päätimme ajaa noin sata metriä paikkaan joka näytti hieman vihreämmältä. Kun sammutimme auton, alueen reunalta lähti koiras Little Bustard – Pikkutrappi. Näyttää hyvältä yöpymispaikalta, totesin, N 49.02.352 E051.35.700.

Tästä se alkoi, aro ja jatkui loputtomiin
Retken ensimmäinen White-winged Lark - Valkosiipikiuru
Tällä leirintäalueella ei ollut huolta naapureista
Kamat purkuun ja teltan pystytykseen, eikä aikaakaan kun kolme telttaa oli kasattu ja keittiö laitettu kondikseen. Denis & Yan väsäsivät safkaa ja me suuntasimme pienelle lähiretkelle. Päädyimme kuitenkin pian takaisin leirin tuoleille ja kylmälle oluelle. Tämä osoittautuikin loistavaksi ideaksi, koska hetken päästä ohitsemme lensi komea koiras Black Lark – Mustakiuru. Yksi legendaarisista kiuruista, jotka ovat aina toivelistoilla keväästä toiseen koti Suomessa. Paikalla pyöri myös useita sirosuohaukkoja, niin Montague´s Harrier – Niittysuohaukkoja kuin Pallid Harrier – Arosuohaukkoja. Kaikki näyttivät toisen vuoden linnuilta. Lisäksi paikan ohitti, ilmeisesti olivat menossa yöpymään, Steppe Eagle – Arokotka sekä toisen kalenterivuoden Eastern Imperial Eagle – Keisarikotka. Valittiin hieno paikka, toivottavasti jatkossakin onnistuvat valinnat samaan tapaan. Loistavan illallisen jälkeen oli mukava kömpiä telttaan ja katsella miljoonia tähtiä taivaalta.

1st-summer male Montague´s Harrier - Niittysuohaukka

Best of the Day – total 60 species:

Pallid Harrier – Arosuohaukka, 2
Long-legged Buzzard – Arohiirihaukka, 5
Steppe Eagle – Arokotka, 2
Eastern Imperial Eagle – Keisarikotka, 1 (2cy)