perjantai 8. toukokuuta 2015

Ei pöllömpi päivä

Marsh Owl - Afrikan suopöllö - Mika Bruun
Aamu aloitettiin poikkeuksellisesti hotellilta, menimme nimittäin hotellin katolle katsomaan Swift paljoutta. Enpä ollutkaan koskaan nähnyt yhtä aikaa 800 Alpine Swift - Alppikiitäjää. Aamiaisen jälkeen suuntasimme Meknesin pohjoispuolen vuorille. Ei mitään ihmelajia mutta aamupäivä oli rauhallisessa ylänkö maastossa hieno. Välillä ei ollut hajuakaan mitä pikkutietä ajoimme, lopussa laitoimme navikaattorin päälle ja otimme suunnaksi pohjoisen, helppoa. Matkalla Little Swift - Pikkukiitäjä parvi hienosti pikkukaupungin reunalla matalalla. Iltapäivällä saavuimme lopulta Merja Zergaan ihmettelemään tyhjähköä lahtea. Mietimme missä pitäisi liikuskella että pöllö löytyisi. Hetken kuluttua paikalle pölähti jonkinmoinen lintuopas. Sovimme hinnan ja epäilevästi otimme hemmon kyytiin. Matkalla epämääräistä kavereiden hakua jne. Homma näytti kusevan pahasti. Toisaalta emme olleet vielä maksaneet mitään. Lopulta kyytiin tuli joku jolla oli "lintuliivit" ja esittäytyi paikan vartijaksi. Yhtäkkiä homma näyttikin paremmalta. Tilanne parani entisestään kun opas näytti missä pitää seistä ja kaveri ilmoitti että kohta Marsh Owl - Afrikan suopöllö lentää tuosta ja laskeutuu tuohon. Ja hoplaa, näin kävi hienossa iltavalossa. Tämä oli ehkä retken yllätyksellisin tapahtuma. Se että paikalla piti olla pöllö, ei ollut ihan hirveä yllätys. Mutta että lintua pääsi tarkkailemaan näin hienosti, oli jo superyllätys. Hieno päivä ja viimeinen ilta meni Kenitran kaupungissa loistavan pihvin ja Casablanca oluen kera. Aamulla vielä retki Frankoliini metsään, toivottavasti sekin näyttäytyisi.